svåra saker

i min värld är allting svart eller vitt. gråzoner och nyanser existerar inte. det är allt eller inget precis hela tiden. det handlar om att vara bäst. duktig flicka-syndromet. är jag nyttig ska jag vara bäst på att vara nyttig. jag går in för det till hundra procent! jag läser på innehållsförteckningar, kollar rekommenderade dagliga behov och mäter noga så att jag ska få i mig precis vad jag behöver. äter jag godis äter jag massvis av godis, för jag kan vara bäst på det också. har jag en goffarkväll måste allt jag gillar finnas och jag trycker tills det tar slut. har jag en fuldag tar jag på mig fula kläder och skiter i att sminka mig för att matcha mitt inre, och känner jag mig snygg kan jag spegla mig en hel dag. inte helt sunt beteende, kanske ni tänker. ibland kan jag hålla med.

att inte veta vad som är lagom. vad som är nog. gör jag något halvhjärtat har jag misslyckats. för jag vet så väl vad jag går för. jag kan klara av precis vad som helst, så länge jag bestämmer mig för att göra det.

just nu försöker jag bli bäst på att träna och vara hälsosam. det går sådär, än så länge. jag är på gymmet fem dagar i veckan och jobbar hårt för att få den starka och friska kroppen jag vill ha, men för att få den måste jag äta som en idrottare, och det är svårt. anniken har gett mig en lista på saker jag ska förbättra, angående kost. jag måste börja äta frukost. jag måste dricka mycket mer vatten och mindre kaffe. jag måste få i mig omega 3 och vitamintillskott, inte låta det gå mer än tre timmar mellan varje mål, variera min kost och se till att jag har alla näringsgrupper på tallriken. jag har börjat med att minska på kaffet från fyra-fem koppar per dag till en-två och ökat vattenintaget från en halv liter per dag till en. det är i alla fall en start.

jag vet inte varför det känns som att jag måste förklara mig. som om jag gjort något fel och måste be om ursäkt. kanske är det det där mailet jag fick för ett par veckor sen, av hon jag kallar min bästa vän? kanske är det att jag inte hinner med saker på samma sätt som jag brukade göra? jag vaknar, går till jobbet, går till gymmet och när jag kommer hem är det matlagning och städning och slutligen försöka varva ner innan jag går och lägger mig igen. mina vänner kommer i kläm och jag känner mig otillräcklig. för jag vill vara bäst på det också, jag vill vara världens bästa vän.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback