shin splints

man kan väl säga att vindarna som blåst i medvind ett ganska bra tag nu börjat göra lite motstånd. livet känns en smula tyngre, tankarna lite jobbigare, jag sover dåligt och är rätt less på det mesta. kämpar på med träning och det är schysst så fort jag kommer dit, men alltid motigt innan. mja, något är det som inte stämmer, jag antar att världen vill säga mig något även med detta..
 
hur som helst. som regel springer jag två km som uppvärmning innan styrkepassen som är två-tre stycken varje vecka. på måndagar kör jag corebar hit, vilket innebär en hel del hopp och skutt, och en gång i veckan kör jag löpning med längre distans, minst fem men upp till sju km. på senaste tiden alltid på löpband eftersom oslo inte velat ge oss något vidare väder och jag avskyr att springa i regn. brukar gå bra, men i förra veckan fick jag som en molande värk i smalbenen efter flera pass, och i lördags så pass att jag nästan haltade lite när jag skulle därifrån. pratade med emilia om det och hon tippade på begynnande benhinneinflammation, men det hade jag under gymnasiet och det här är något helt annorlunda. som en smärta i muskeln bakom själva skenbenet.
 
igår skulle jag hem till emilia efter jobbet och bara sticka inom gymmet för en snabbträning före det. sprang bara en km på tolvan, fem minuter. gjorde skitont. framför allt efteråt och en bit in i styrkedelen, och när jag klämde och kände på ett dm-stort område på insidan precis bredvid smalbenet. när jag kom hem på kvällen googlade jag runt lite och på någon slags benhinneinflammation hittade jag detta:
 
"den engelska termen shin splints innefattar benhinneinflammation men även smärta nära benhinnorna framtill på underbenet. shin splints delas upp i smärta på främre eller bakre delen av underbenet (främre eller bakre benhinneinflammation). bakre benhinneinflammation: när foten belastas sker pronation av foten där fotvalvet faller ned, foten roterar utåt och hälen viker sig utåt. om foten pronerar för mycket dvs. överpronerar översträcks bland annat tibialis posterior muskeln som ska motverka pronation och detta kan orsaka bakre benhinneinflammation."
 
och det här:
 
"benhinneinflammation kännetecknas av en ömhet på insidan av skenbenets nedre hälft. smärtan är vanligen mest intensiv 5–15 cm över den inre fotknölen, men kan ibland vara mer diffus. till en början känns smärtan enbart efter aktiviteten, men vid fortsatt träning uppstår smärtan även under aktiviteten. till slut förhindrar smärtorna utövning av aktiviteten som ger benhinneinflammation. en viss svullnad eller ojämnhet kan ibland kännas vid smärtområdet. smärtan kan även utlösas av att foten böjs nedåt."
 
pang, bom. här har vi det. är ganska övertygad om att det är shin splints jag har dragit på mig, åtminstone ett förstadie till detta. ikväll fick löpbandet bytas ut mot elipsen vilket funkade skitbra, men eftersom jag hade lite tid och rätt mycket energi över på slutet tänkte jag att jag skulle prova mig på tabata-sprinten. för att se, liksom. hur det kändes. skulle aldrig gjort. fick hoppa på ett ben hela vägen hem och spendera kvällen i soffa med kylklamp (i brist på ispåse, likzzz.) KUL LIV. det här med benhinnor vet jag av egen erfarenhet kan ta gott om tid på sig att sträcka upp sig, men ska snacka lite med anniken på fredag. få lite tips. har verkligen ingen lust att trampa elipse i över en månad..
 
min bästa vän kylklampen och fienden benhinna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback