någon måtta får det vara

tisdag. första vardagen efter en lång helg och jag vaknar på helt rätt sida. det är en bra dag idag. jag känner mig glad, stark, på jobbet skrattar vi oss igenom timmarna och jag har bara trevliga kunder. folk säger att jag är fin i min sommarklänning och jag kan ta det till mig. jag har redan fått ordna allt det jag ska (beställa nytt svenskt och norskt bankkort, fixa nytt gymkort, hitta en söt plånbok och ta reda på vem min fastlege är) och på lunchen läser jag ut the secret.

där. eftermiddag i butiken, lunchrast på lagret bland kollegor som springer ut och in med skokartong efter skokartong. bland stegar och damm och läderbalsam och reklamationsskor, med en bok full av kloka ord i knät. där slår det mig. det får vara nog nu, isabell.

"var lycklig nu. må bra nu. det är det enda du behöver göra."

hur många timmar av mitt liv har jag inte suttit framför spegeln och noga granskat mitt ansikte, min kropp? hur många av dessa timmar har jag tänkt att jag är fin? att jag är bra? att jag är värd någonting? antagligen ganska få. och jag undrar hur det blev såhär. hur hamnade jag så långt efter alla andra? varför är jag den enda människan på hela jorden som inte duger någonting till? jag är trött på att avskys, trampas på, spottas i ansiktet och misshandlas både psykiskt och fysiskt. samtidigt som det ju är det enda jag gör. det är det enda sätt jag vet om att behandla mig själv.

minns ni den gyllene regeln? "behandla andra så som du själv vill bli behandlad." men har ni någonsin hört motsatsen? behandla dig själv så som du vill behandla andra? minst lika relevant! åtminstone när det gäller mig. och där, bland kloka ord från människor som känner till hemligheten, där bestämmer jag mig.

"den jag är, det jag gör, det börjar här och nu!"

pt efter jobbet. en tredjedel av timmen pratar vi bara, jag får ösa ur mig en del av mina tankar och får ta del av hur en annan människa ser på allting. lugnet efteråt. hur jag faktiskt känner mig fysiskt lättare, bara av att få höra att jag är på väg någonstans. "det låter som om du har tagit första steget i en självutvecklingsprocess" säger anniken och jag säger "jag hoppas det". jag hoppas det. och när timmen är slut, innan jag går, säger jag att jag tror att det viktigaste just nu är att jag låter mig själv vara. att jag slutar hacka på mig själv om precis allting. och min kloka pt svarar "jag tror att det viktigaste är att du börjar tycka om dig själv. säg till dig själv att du är fin, att du är bra. var nöjd med dig själv."

när jag kommer hem tar jag fram min dagbok, känner ett behov av att skriva av mig. sist jag skrev var 13 januari och samma dag hade jag fått en gratis pt-timme för att prova på. jag hatade mig själv. det är bara svarta ord rakt igenom, samma med dagen innan det, och dagen innan det, och dagen innan.. jag ser det så klart nu. där, svart på vitt, får jag bekräftelsen jag har letat efter. jag har kommit någonstans. jävligt långt, faktiskt. jag har en lång väg kvar, men det måste ta slut nu. jag måste börja tycka om mig själv. så som andra tycker om mig. jag är fin. jag är bra, jag är trevlig, jag är pålitlig och omtänksam. framför allt är jag värd det bästa och jag ska göra mitt allra bästa för att inte glömma det här.

"det finns ingen begränsning på hur långt du kan nå."

"keep up this amazing work. du kommer till att vinna igen och igen!" ett sms jag ska läsa lite då och då, för att påminna mig själv, att det här är en kamp som ibland ter sig större än livet självt.

men jag kommer till att vinna. igen, och igen, och igen.

Kommentarer
Postat av: mamman

Du gör så att vi mår bra din pappa och jag. Vi älskar dig så."Barn är de händer som vi griper himlen med" Henry Ward Beecher

2012-05-30 @ 18:17:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback