carpe diem

det här med att fånga dagen.
 
i vår lägenhet är det ganska lyhört. inte inne, mellan rummen, men från våning till våning. under oss bor en karl som snarkar något överjävligt. om jag inte har somnat innan 01.30 blir det svårt, för det är då han brukar sätta igång. jag får lägga kudden dubbelvikt över huvudet och koncentrera mig på att tänka på annat. det brukar gå sådär.
 
inatt klarade jag mig, som tur var. däremot hade denna karl fått för sig att leka handyman på morgonkvisten, och klockan var bara 06.30 när han plockade fram hammaren och började spika i väggarna. jag vaknade såklart, irriterad låg jag och funderade ut vad jag skulle skriva på diverse lappar att sätta upp i trapphuset. "VAR FAN FINNS HUMANITETEN I OTTAN??? SLÄNG HAMMARJÄVELN! JAG BEHÖVER SOVA!!!" och så vidare. när klockan ringde vid åtta var jag sur, grinig och mina ögon gryniga och svullna. en syn för gudarna.
 
nu har det gått några timmar. jag har hunnit vakna till liv, vara på morgonmöte, diskutera konst och framkalla två foton i mörkrummet. nu landar jag i soffan igen. idag ska jag bara göra saker jag mår bra av. det behövs. verkligen. jag har lagt bovetet i blöt och ska ta en dusch. sen ska jag äta fräsch raw-gröt, dricka kaffe, sticka och börja jobba på en beställning av en tavla. eventuellt spinna med kristine i eftermiddag, men om hon bangar kanske jag utser måndag till vilodag. för idag ska jag låta mig själv andas, spänna av och bara vara. och försöka släppa på alla krav.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback