eko-mat

det värsta med det här landet är att allting är så dyrt. jag har egentligen inte lidit av det tidigare, jag menar, jag tjänar mycket mer än vad jag gör i sverige, att lära mig hålla i slantarna sen jag blev student har egentligen inte varit något stort problem, och kikärtor och bönor kostar ungefär en tia oavsett vilket land man är i. efter nyår bestämde sig även en del matbutiker för att sänka momsen på ekologiska varor, vilket är skitbra! men, så kom då rawfoodintresset igång och med det en hel del läsning kring innehåll och deklarationer, och lusten att göda min kropp med hälsosamma varor sprängfyllda av energi bara ökade. det var någonstans här jag insåg att det inte är så jävla billigt att bo i norge. till exempel, vegetariska produkter: 1. finns oftast bara på hälsokosten. har du tur att hitta veg-substitut i en vanlig butik är det allt som oftast konstiga grejer, som basilikapuckar. menar, vem äter sånt? 2. kostar multum. på willys får jag 1 kg sojafärs för 60 spänn. här får jag betala det dubbla för halva vikten.
 
så fick jag nys om en butik som öppnat på hovseter, en bit utanför stan. en liten ekologisk butik driven av två svenskar (vi gör mycket gott, vi!) som just saknat sveriges utbud i ett annars så härligt land. økohjertet - fint namn har dom också! även om priserna inte är jämförbara med sveriges så är det väldigt mycket billigare än om du går på hälsokosten eller den andra enda kända, för mig, eko-affären.
 
idag var det dags. efter dryga timmen egenträning följt av en timmes corebar och 1200 förbrända kcal tog jag, med emilia på ena sidan och kristine på den andra, tunnelbana i 20 minuter för att besöka denna spännande lilla plats. och den var verkligen liten. knappt större än 30 kvadrat, men fina förpackningar och spännande saker att se på. och inhandla! en timme senare och 700 kronor fattigare åkte jag hem. ont i ryggen på grund av tunga påsar, men jävligt nöjd.
 
dagens inköp: kakaopulver, grönsaksbuljong, spelt-knäckebröd, olivolja (virgin), tamarisoja, soltorkade dadlar, 
kokosolja (virgin), paranötter, tre förpackningar bovete, naturellt jordnötssmör och vegetarisk pastej.
allt ekologiskt, såklart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback